Aanbod groepslessen

BBB

BBB is een zogenaamde 'low impact' fitnesstraining op muziek die vooral gericht is op het verhogen van de spanning in uw spieren. De gebruikte oefeningen zijn vooral gericht op de dieper liggende spieren van de buik, billen, benen en rug.

Met gerichte oefeningen wordt de basisspanning in de spieren vergroot wat een positief effect heeft op uw houding en figuur. Rek- en ontspanningsoefeningen maken de spieren daarnaast soepel en sterk en bevorderen de lenigheid. BBB is geschikt voor jong en oud en zowel voor beginners als gevorderden.

 

BodyPower

BodyPower is dé les waarmee je door middel van te trainen met halterstangen en schijven heel je lichaam versterkt. Alle spiergroepen worden tijdens de les intensief aangepakt waardoor je in slechts een uur tijd een fantastische full body workout hebt!

BodyPower gebruikt relatief makkelijke en natuurlijke oefeningen en is daarom voor iedereen geschikt.

 
 

Boxing Workout

Deze effectieve training is zowel voor beginners als gevorderden. Er wordt binnen een les veel gevarieerd met diverse trainingsvormen.

Dat de lessen effectief zijn, komt doordat zowel het uithoudingsvermogen als kracht, coördinatie, lenigheid en snelheid gecombineerd worden.

Tijdens de lessen ondersteunt Abdullah op zowel fysiek als mentaal gebied. Waar nodig worden 'techniek' aanwijzingen gegeven of wordt er gecoacht in gedrag, zoals weerbaarheid of zelfvertrouwen.

 

Core 30

Tijdens deze 30 minuten durende training train je voornamelijk je romp en de spieren die het boven- en onderlichaam met elkaar verbinden. Het is pittig, maar de muziek en een professionele instructeur helpen je er doorheen.

Deze les is mooi te combineren met de Insanity Max30 of met een fitnesstraining.

 

DanceFit

Dancefit is een stoere Cardio Workout op muziek, het zijn eenvoudige passen op muziek waarbij je je conditie opbouwt en je benen en core versterkt. Het wordt als groepsles gegeven dus het is ook nog eens gezellig!

De lessen zijn makkelijk vol te houden door de nieuwste hits, leuke mixen en we swingen op latinbeats!

Vind je het ook leuk om in groepsverband te sporten? Kom dan de sfeer eens proeven tijdens DANCEFIT!

 

Fit en Vitaal

Sporten als u de vijftig jaar bent gepasseerd is net zo belangrijk als goed eten en drinken. Immers is bewegen het goedkoopste medicijn met de gezelligste bijwerking!

Als u iets ouder bent en de competitiesport niet meer haalbaar is en u wilt graag met leeftijdsgenoten bewegen doe dan mee met onze Fit en Vitaal les, na afloop wordt u gezellig een (gratis) bakje koffie aangeboden. U bent van harte welkom!

Deze les is overigens toegankelijk voor alle leeftijden. Buiten leeftijd kunnen er immers andere redenen zijn om wat rustiger te sporten.

 

Free Form

Ben jij op zoek naar dé les om op een veilige, gecontroleerde én uitdagende manier aan een sterk en soepel lichaam te werken? Dan is Free Form geschikt voor jou! Free form is opgebouwd uit onder andere de beste onderdelen van Pilates en Yoga maar is ook sterk beïnvloed door bijvoorbeeld fysio- en McKenzietherapie.

Deze lesvorm is ontwikkeld door bewegingsspecialist Reinder Cloin en wordt bij Sportcentre de Dieze gegeven door toptalent Roel. Free Form is vloeiend, krachtig, ontspannend en kent “a perfect posture for everybody” ongeacht je huidige situatie.

 

Functional Training

Functional Training 30 is een training van 30 minuten waarbij de nadruk ligt op het nabootsen van de meest natuurlijke bewegingen van alle spieren, en het zo effectief mogelijk trainen in een zo'n kort mogelijke tijd!

D.m.v. verschillende materialen en het eigen lichaamsgewicht doe je aan cardio- en krachttraining in één. Intensief trainen, met natuurlijke bewegingen en in korte tijd ontzettend veel resultaat, dat is Functional Training 30!

 

HIIT

High intensity Interval Training is gebaseerd op kortdurende oefeningen op hoge intensiteit, afgewisseld met kortdurende pauzes van actief herstel of volledige rust. Deze training wordt altijd gestart met een goede warming-up en door de variatie in oefeningen zal elke training anders zijn.

Het doel van HITT is om het cardiovasculaire systeem (conditie) te trainen. Echter door HITT zul je ook 50% meer vet verbranden dan bij een normale 'low intensity' training. Met name doordat je door de hogere intensiteit niet alleen vet verbrandt tijdens de work-out, maar ook tot 24 uur erna. Extra voordeel: je kweekt meer spieren, waardoor je lichaam in 'rust' ook meer gaat verbranden.

 

Insanity Max 30

Deze workout is nogal 'insane'. Het is een High Intensity Interval Training die perfect aansluit bij mensen die veel resultaat willen in korte tijd. Insanity is een uitdagende en pittige workout. Voor Insanity Max30 heb je geen gewichten of ingewikkelde apparatuur nodig, enkel het verlangen om jezelf tot het uiterste te testen en je grenzen te verleggen.

Dit gebeurt allemaal in uitbarstingen van maximale intensiteit oefeningen met korte periodes van rust waardoor tot wel 500 calorieën per half uur verbrand kunnen worden!

Deze les duurt 30 minuten en kan eventueel gecombineerd worden met de Core 30.

 

Kettlebell

De kettlebell wordt ook wel 's werelds enige draagbare 'Total Gym' genoemd. Dankzij de enorm hoge intensiteit maakt Kettlebell training het mogelijk om kracht, flexibiliteit, stabiliteit en het vasculaire systeem (conditie) in één keer te trainen. De oefeningen zijn voor iedereen eenvoudig te leren en zeer veelzijdig.

Kettlebell training is een korte maar explosieve training en heeft een zeer grote maar positieve impact op het lichaam. De resultaten op het gebied van afslanken, het vergroten van kracht en het opbouwen van zowel conditie als spiermassa is dan ook enorm.

 

NIA

Nia is een levensstijl, een holistische workout en een fitness fusion van dansvormen (moderne dans, jazz dance, Duncan dance), krijgskunsten (t’ai chi, aikido, taekwondo) en lichaamsbewustzijn (yoga, Alexander Technique, Feldenkrais Technique), dat speciaal ontworpen is om toegankelijk te zijn voor ieder lichaam, iedere leeftijd en ieder niveau.

Door jezelf te belonen met plezier in plaats van pijn, en door comfort te omarmen, geeft Nia je lichaam en hersenen een volledige workout, terwijl het ook een grotere verbinding creëert met jezelf en je lichaam.

Nia nodigt iedereen uit, ongeacht leeftijd en lichaamsvorm, om de beste versie van zichzelf te ontdekken, onderzoeken en te bevrijden.

 

Pilates

Perfect Pilates is de 100 jaar oude methode van Joseph Pilates geperfectioneerd op basis van actuele wetenschappelijke inzichten en toegankelijk gemaakt voor iedereen. ‘Core stability', body & mind, spieroefeningen, lenigheid en evenwicht zijn de sleutelwoorden.

Een eenvoudige maar toch intensieve en doeltreffende training voor elke leeftijd en zowel voor beginners als gevorderde sporters. De nadruk van de methode ligt bij de spieren die ervoor zorgen dat het lichaam in de correcte balans staat en de wervelkolom ondersteunen. Net zoals bij yoga legt Pilates nadruk op de principes: Centriciteit, Concentratie, Controle, Precisie, Ademhaling en vloeiende bewegingen.

Wat het zo populair maakt is dat je snel resultaat boekt terwijl het geen zware training is. Pilates onderscheidt zich op een aantal punten van andere vormen van training. Zo wordt niet uitgegaan van het trainen van aparte spiergroepen. Het lichaam wordt als een geïntegreerd geheel beschouwd zodat bij elke oefening meerdere spiergroepen tegelijk aan bod komen waarbij zowel kracht als lenigheid tegelijk worden uitgedaagd.

Pilates is geschikt voor jong en oud en zowel voor beginners als gevorderden. De Pilates les op dinsdagochtend is minder intensief (Easy Pilates).

 

Qi gong

Qi Gong bestaat uit een reeks oefeningen, die de aandacht leggen op lichaamshouding / beweging, ademhalingsoefening en meditatie, allemaal ontworpen om de Qi-functie te verbeteren; gebruik makend van natuurlijke krachten om de energie in het lichaam te optimaliseren en in evenwicht te brengen.

Vanuit het perspectief van het Westerse denken en de wetenschap activeert de beoefening van Qi Gong van nature voorkomende fysiologische en psychologische mechanismen van zelfheling en gezondheidsherstel.

Iedere les Qi Gong bevat het openen van de meridianen, het activeren van energie en het bewegend mediteren; het coördineren van langzame vloeiende beweging en diep ritmisch ademen, om een kalme stressvrije gemoedstoestand te bevorderen

 

Salsation

Plezier staat bij Salsation op één, maar daarnaast is er aandacht voor techniek/verantwoord sporten, beleving van de muziek, de cultuur achter de muziek en dans. Mensen leren ècht dansen, op een manier die goed te volgen is.

Het woord ‘salsa’ in Salsation staat niet voor de dansstijl of muziekstijl, maar voor de ‘saus’ van alle soorten dans en muziek die er binnen dit programma gebruikt worden.

Daarnaast is het woord ‘sensation’ erin verwerkt. De muziek en de daarbij passende choreografieën zorgen voor de sensatie die in elke les weer terug komt.

Salsation is echt een revolutie aan het veroorzaken in de fitness wereld, en groeit in een rap tempo door.

 

Spinning

Het is niet eerlijk, dat weten we. Wat de één in de sportschool kan bereiken, kan een ander nooit halen. We zijn niet allemaal gelijk en we hebben ook andere doelen. Maar er is een methode die er voor kan zorgen dat binnen een groepstraining iedereen tóch gelijk kan trainen: trainen in hartslagzones.

Met het draadloze, super gemakkelijk te gebruiken Activio systeem krijgt u eerlijke, objectieve, individuele feedback tijdens uw training. Hartslagtraining is een bewezen, wetenschappelijke methode die gebaseerd is op de kennis dat trainen in verschillende hartslagzones verschillende fysieke effecten oplevert. Trainen in lage hartslagzones is goed om op te warmen en voor vetverbranding. Trainen in hogere hartslagzones ontwikkelt het uithoudingsvermogen, kracht en snelheid.

Als u traint met Activio leent u een hartslagmeter waarop een nummer staat, dit nummer kunt u terug vinden in de Spinningzaal op een groot scherm met intensiteitsmeters. Alleen u weet in principe welk nummer bij u hoort. Zo kunt u uw eigen hartslag perfect in de gaten houden en aanzetten of afremmen wanneer nodig.

De aanwezigheid van anderen zorgt voor extra motivatie, maar doordat het op hartslag gaat kunnen beginners en gevorderden ook één en dezelfde les volgen en toch op hun eigen niveau sporten. Met name op de woensdagochtend wordt de les nog meer afgestemd op het Activio systeem. Probeer het maar!

 

Steps 30

Steps 30 is een workout van 30 minuten voor het hele lichaam waar je snel fitter van wordt. Basis steppen, net als een trap op en af lopen is de kern van Steps, zo krijg je in no-time strakkere benen en billen. Steppen is erg leuk om te doen en is echt een heel goede workout voor je conditie, de vetverbranding en de stevigheid van je spieren in het onderlichaam.

 

Total Body Workout

Total Body Workout is een intensieve workout, waarbij heel het lichaam aan bod komt. Geen moeilijke choreografieën, maar een uur lang flink ertegenaan en lekker zweten!

Je kunt deze les meedoen op je eigen niveau, omdat er opties worden geboden. Dat maakt dat de les geschikt is voor alle leeftijden.

Tijdens deze les wordt er gebruik gemaakt van dumbbells (gewichten), halterstangen, elastieken, steps, fietsen etc.

De Total Body Workout bij Sportcentre de Dieze is een combinatieles, waarbij je zowel conditioneel als spierverstevigend bezig bent!

 

Vinyasa Yoga

Vinyasa yoga is een krachtige en dynamische vorm van yoga voor een sterk en energiek lichaam en een heldere geest. Bij Vinyasa worden de houdingen uitgevoerd op het ritme van de ademhaling.

yoga wordt ook wel flow yoga genoemd, omdat de houdingen geleidelijk en soepel in elkaar overgaan. Vinyasa betekent ‘adem-gesynchroniseerde beweging’. Ondersteund door de (ujjayi) ademhaling ontstaat er een flow van bewegingen. Je ademhaling is tevens je meditatie tijdens je yoga practice.

Door in verschillende yoga houdingen 3-5 ademhalingen te verblijven heeft Vinyasa Yoga een gunstig effect op conditie, sterker worden van het lichaam en geest, flexibiliteit, ademhaling, concentratie en balans. Door deze intensieve manier van bewegen creëer je warmte waardoor je gaat zweten, dit heeft een zuiverende werking op je organen en spieren.

Deze les is vooral geschikt voor mensen die naast het geestelijke ook het lichamelijke aspect belangrijk vinden en van een lichamelijk uitdagende les houden.

 

Yin Yoga

Yin Yoga is een rustige vorm van yoga waarbij de houdingen 3 tot 7 minuten worden vastgehouden. Met Yin Yoga werk je op het versoepelen van het bindweefsel en creëer je ruimte in je gewrichten.

Je bindweefsel speelt een grote rol bij hoe lekker je in je vel zit.

Bij yin worden de meridianen gestimuleerd door een druk uit te oefenen in een bepaald gebied, waardoor de energie weer gaat stromen,


 

Yin-Yang Yoga

Yin-Yang Yoga is een combinatie tussen rustige yin en dynamische yang houdingen. Yin houdingen zijn vooral vloerposities met een bepaald aandachtsgebied. Deze worden voor langere tijd aangehouden, meestal 2 tot 5 minuten. Yin Yoga doelt op de diepere lichaamsweefsels en wordt daarom beoefend met de grootst mogelijke ontspanning van de spieren. Deze diepere lagen van je lichaam ontwikkelen flexibiliteit waardoor de 'flow van chi' wordt bevorderd en eventuele energetische blokkades worden opgeheven. De stille oefeningen zijn fantastisch om het hart te ontspannen en de geest te kalmeren.

Tijdens Yin Yoga verloopt alles langzaam en rustig en de les bevat elementen van mindfulness en meditatie.