Wie sporten er eigenlijk bij 'de Dieze'?

 

In gesprek met Karel, 34 jaar, over het fitnessen bij Sportcentre de Dieze.

Goodbye strak lijf, hello bierbuikje
Tja, je weet wel hoe dat gaat hé... als je op de middelbare school zit, sport je relatief veel. Je fietst iedere dag een eind naar school, gymt, traint een keer per week (ik hockeyde) en dan op zaterdag de wedstrijd. Dan ga je studeren, geniet je van het studentenleven, stop je met sporten… goodbye strak lijf, hello bierbuikje… Ik was niet de enige student die het zo verging, dus die extra kilo’s, die vielen niet zo op, haha. Toen ik eenmaal ging werken, kreeg ik een regelmatiger leven. Ik wilde weer strakker in mijn vel zitten en ben toen gaan fitnessen.

De kilootjes kropen er weer aan…
Na een paar jaar kwam daar weer de klad in. Te druk, je kent dat wel. Je gaat samenwonen en langzaam kruipen de kilootjes er weer aan. Toen ik op een gegeven moment met vrienden ging fietsen en met m’n tong op m’n schoenen als laatste over de finish kwam, was dat mijn wake-up-call. Ik was zo total-loss!

Ik fitness wanneer het mij uitkomt
Omdat ik vanuit mijn werk wisselende diensten heb, lukt het me niet om op een vaste tijd te sporten. Fitness is daarom dé oplossing. Ik ga wanneer ik wil. In de praktijk is dat twee keer per week. In mijn zoektocht naar een geschikte sportschool had ik geen zin meer in zo’n budget-club. Ik was zo klaar met die drukte! En dan die veel te brede hangjongeren… nee, dat is echt niks voor mij. Hier ben ik echt op m’n plek; ik voel me op m’n gemak. Er loopt hier van alles rond, maar iedereen is vriendelijk. De kleedkamers zijn keurig; ik kan, als het nodig is, ook nog even rustig douchen naderhand. Helemaal top.

Persoonlijk trainingsschema
Omdat het een tijd geleden was, de sportschool, was ik blij dat een instructeur me op weg hielp. Ik was eerlijk gezegd verbaasd dat dat gewoon inclusief het abonnementsgeld is! “Waar wil je aan werken?” vroeg ie. Conditie, afvallen, kracht? “Allemaal wel,” zei ik. Van alles een beetje werkt niet, dus kwam de focus in het begin op conditie. Na een aantal weken merkte ik al verschil.

Omdat ik voor mezelf graag inzichtelijk heb of er vooruitgang is, houd ik per keer bij hoeveel kilometer ik in een vaste tijd fiets of hoeveel treden op de stairway ik in een bepaalde tijd loop. Je eigen vooruitgang monitoren, werkt zó motiverend! Gewoon, omdat je ziet dat je inspanning zoden aan de dijk zet. Daarnaast voel ik ook dat ik echt een stuk fitter ben. Met diezelfde vrienden ben ik nu degene die als een van de eersten over de streep komt!

Stok achter de deur
Ik merkte ondertussen trouwens ook dat mijn broeken ruimer gingen zitten. Maar dat ging me niet hard genoeg. Dus heb ik de instructeur gevraagd een ander programmaatje te maken waarbij de nadruk ligt op afvallen. Maar ik wilde ook wat doen aan krachttraining. Hij hield bij het samenstellen van mijn persoonlijke programma ook rekening met wat ik leuk vind. Om de paar weken kreeg ik een aangepast trainings-schema; ik ben namelijk vrij snel verveeld anders… Bij de laatste keer hebben we een tussenbalans opgemaakt. Ik bleek een lager vetpercentage te hebben en iets meer spiermassa. Zó vet! Haha, ik bedoel natuurlijk dat ik er zo blij mee was! Als dat geen stok achter de deur is om twee keer per week te blijven sporten!

Nu ik een paar kilo kwijt ben, zou ik graag nog vaker willen fitnessen, maar dat zit er niet in. Ik krijg dat niet voor elkaar privé. Maar ja, ik heb me stiekem wel een doel gesteld qua gewicht. Zodat ik, als we gaan trouwen, net weer zo’n jonge God in een strak lijf ben als 15 jaar geleden, haha. Ik begreep dat er nu een diëtiste werkt bij ‘de Dieze’ die samenwerkt met de fitnessinstructeurs. Dat is volgens mij een goede combi, vooral ook omdat ze samenwerken en niet langs elkaar heen. Ik denk dat ik haar maar eens ga contacten. Profiteert mijn vriendin er indirect ook nog van! Ik heb nog even tot ons trouwen, maar dat strakke lijf moet op deze manier gaan lukken!

 

In gesprek met Elke Winters, 41 jaar, over het volgen van live groepslessen bij Sportcentre de Dieze.

Hoe lang ik hier al sport? Poe, alweer een hele tijd! De aanleiding om te gaan sporten, waren lichamelijke klachten, maar toen die goeddeels voorbij waren, kwam ik erachter dat sporten toch wel heel fijn was. En dus ben ik het blijven doen. Het doet mijn lichaam en geest echt goed om te sporten.

In het begin was ik niet echt consequent, maar nu sport ik standaard drie keer in de week, zeg maar om de dag. Daarnaast ben ik vanuit mijn werk als gewichtsconsulente ook twee keer per week sportief bezig met het geven van lessen powerwalking.

Live groepsles
Twee van de drie keer dat ik ga sporten, volg ik een groepsles: spinning-les op woensdagochtend en een kettlebell-les op vrijdagochtend. Voordat de spinning-les begint, ga ik meestal nog een korte cardiotraining doen; ik sta dan op de crosstrainer, loopband of maak gebruik van het roeiapparaat. Voor de spinning-les doe ik wat spierversterkende oefeningen zoals buikspieroefeningen in de fitnessruimte. Bij spinning is het vooral cardiotraining, echt goed voor het opbouwen van conditie. Bij de kettlebell-les wordt onder andere je kracht, je core en je conditie verbeterd en je vetverbranding verhoogd.

Persoonlijke begeleiding
Voor mij is de persoonlijke begeleiding bij de groepslessen essentieel, ik heb het nodig. Bij de spinning-les moet ik bijvoorbeeld echt worden afgeremd. Roel, de instructeur weet dat en wijst me erop; daardoor doseer ik beter. Bij de kettlebell-les vind ik het juist prettig even ‘to the limits’ te worden gepushed. Nét even dat extraatje geven. De motiverende opmerkingen van Roel helpen je om optimaal te presteren. Je wil niet weten hoe blij ik word als ik hoor “Kom op, nog drie…. twee… nog een… en klaar!”

Unieke kettlebell-les
De kettlebell-groepsles vind ik echt een unieke les. Je werkt aan je conditie, aan vetverbranding en er is een lange naverbranding doordat je traint met interval; je hoge en lage hartslag wisselen elkaar continu af. Het is spierversterkend en je werkt aan je uithoudingsvermogen. In relatief korte tijd kun je veel bereiken; de voordelen zijn oneindig.

Trainen op hartslag
Zowel de spinning-les op woensdagochtend als de kettlebell-les op vrijdagochtend zijn trouwens activio-lessen, er wordt dus op hartslag getraind. Je kunt je hartslag zien op het grote scherm. Roel geeft tijdig aan wanneer in het liedje je in welke hartslagzone moet zitten. Virtuele lessen zijn in elk geval niets voor mij. Het persoonlijke contact en begeleiding is veel fijner. De instructeur doet moeite om een gevarieerde les samen te stellen en zoekt er goede muziek bij. Wat ik ook top vind, is dat je de ruimte hebt; de zaal is lekker groot!

Wat ik ook zo heerlijk vind aan die hartslagmeters is dat je weet hoe fit je bent. Je hartslag, en dus de hartslagmeter, verklapt dat. Afhankelijk van het doel dat je voor ogen hebt, train je op een bepaalde hartslag zodat je bijvoorbeeld je conditie verbetert of juist vet verbrandt. Eigenlijk zou iedereen met hartslagmeter moeten sporten; ‘de Dieze’ heeft ze liggen – je kunt ze lenen. De algemene stelregel voor het bepalen van je maximale hartslag is dat je 220 min je leeftijd doet. Maar het verschilt per persoon. Wil je de jouwe weten, kun je bij Roel een afspraak maken voor een maximale-hartslag-test, Hierdoor kun je uiteindelijk nog efficiënter en meer op maat trainen.

Live groepslessen
Er is bij ‘de Dieze’ echt een grote keuze in live groepslessen. Gelukkig vallen mijn favoriete lessen precies op het moment dat ik tijd heb. Andere groepslessen zoals hot yoga en pilates passen niet bij mij. Ik heb het wel geprobeerd hoor, maar dat was het dan ook... Het zou wel goed voor me zijn; door het rekken en strekken maak je je spieren namelijk langer; bij fietsen en hardlopen, wat ik doe, worden de spieren korter. Het zou me leniger en flexibeler kunnen maken, dat is ook wel weer waar. Maar mijn hoofd leeg maken, lukt me ook goed in de fitness en in de live groepslessen!

 

In gesprek met Lidian Hogenkamp, 30 jaar, over het volgen van Hot Yoga groepslessen bij Sportcentre de Dieze.

Ik sport sinds 2017 bij ‘de Dieze’. In eerste instantie ging ik altijd met een collega mee, maar gaandeweg ga ik vaker alleen. In het begin deed ik vooral groepslessen zoals kettlebelltraining, BBB, maar ook fitness. Nu ben ik helemaal into Hot Yoga, dat brengt me echt veel.


Je voelt je altijd welkom

Het mooie aan Sportcentre de Dieze is dat het niet uit maakt wie je bent, wat je doet. Iedereen kan er terecht. Het fijne vind ik dat je je altijd welkom voelt. Die persoonlijke benadering is voor mij het grootste verschil. Hiervoor had ik een jaarabonnement bij een andere sportschool. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik moet het pasje nog steeds ophalen. Ik ben dus nooit geweest! Hoe dat kan? Nou eigenlijk simpel: ik wilde gezonder leven. Ik houd namelijk van een biertje en een sigaretje; zeg maar van een bourgondische levensstijl. Maar ja, vervolgens vond ik de drempel bij die sportschool te hoog. Het is een sportschool waar je meer laat zien wie je bent. Het is een soort van showroom voor jezelf. Daar voelde ik me niet prettig bij. Hier bij Sportcentre de Dieze kan ik gewoon mezelf zijn. De sfeer is goed, er is persoonlijke begeleiding, medewerkers komen uit zichzelf naar je toe. Je hoeft niet om hulp te vragen.

Jaren geleden had ik al wel eens aan yoga gedaan, ik kende het dus al wel, maar nog niet in combinatie met infrarood. Toen ze met Hot Yoga begonnen wilde ik dat wel eens uitproberen. Na de eerste keer was ik om! Door de Hot Yoga merk ik dat mijn spieren en gewrichten soepeler worden. Ik krijg er energie van! Als het lukt, kom ik zelfs vier keer in de week.

Het onderscheid tussen de verschillende hot yoga lessen
De yoga-lessen zijn voor iedereen te volgen: van volle Hollandse vrouwen tot aan dames die zo slank en soepel zijn dat het lijkt alsof ze al vanaf hun geboorte aan yoga doen. Er zitten ook echte huisvrouwen tussen, maar ook mannen hoor.

Bij Hot Yin Yoga word je helemaal zen. Je maakt echt je hoofd leeg. De muziek is ontspannen en je bent veel bezig op de grond. Veel stretching. En dat zijn echt geen gemakkelijke houdingen! Je vingers beginnen te tintelen, je voelt je spieren trekken. Je voelt het behoorlijk dus, maar merkt ook dat je gaandeweg steeds soepeler wordt. Bij thuiskomst doe ik soms nog wat ontspanningsoefeningen, maar geniet ik vooral van de rust die Hot Yin Yoga me brengt.

Bij Hot Yoga Pilates fusion zweet je je kapot. Je bent met je lichaam en je figuur bezig, maar ook met je ademhaling. Je bent veel bezig met je buik-, bil- en rugspieren. Je doet bijvoorbeeld balansoefeningen op een been en blijft lang in een positie staan. Je spieren branden echt. De muziek is relaxt, maar er zit ook wel een soort ritme of soms zelfs een kleine beat in. Van deze les krijg ik juist meer energie. Als ik dan na de les thuis kom, ben ik haast geneigd mijn hele huis te gaan poetsen, zoveel energie dat ik heb.

De lessen die ik volg worden gegeven door Janet. Echt een fijne docent met een rustige stem. Ze geeft bovendien veel info over het doel en effect van verschillende houdingen. Dat is echt heel fijn. Ze is een en al rust; dat doet ze heel mooi.

Fijn voor je spieren en gewrichten

Dat infrarood is zo fijn voor je spieren en gewrichten; je krijgt minder spierpijn en het oefent gewoon echt makkelijker met warme spieren. Ik ben echt bizar enthousiast. Tijdens de lessen zweet je heel erg, maar het is niet benauwd. je poriën gaan helemaal open, je afvalstoffen kunnen zo je lichaam verlaten. Daarom kun je het beste pas na een uur of zo gaan douchen.

Gezonder leven
Sinds ik Hot Yoga doe, rook ik wel minder. Dat is wel een direct gevolg, ja. Ik heb meer rust in mijn hoofd, heb minder stress. En dus rook ik minder. Mijn afgelopen baan als bedrijfsleider leverde ook wel stress op – iets wat ik in een volgende baan minder hoop te ervaren. Wat trouwens ook nog wel leuk is om te vertellen, is dat ik in augustus een opleiding ga volgen tot yoga-docent. Hoe enthousiast ben je dan?


 

In gesprek met Els de Jong, 61 jaar, over fitness en fysiotherapie bij Sportcentre de Dieze.

Dankzij de fysio kan ik nu weer sporten, ondanks mijn whiplash. Ik ben zelfs zo ver dat ik zelfstandig kan fitnessen! De fysio zit naast de fitness; wel zo gemakkelijk! Om persoonlijke redenen moet en wil ik nu conditie opbouwen en afvallen. En dat lukt goed!

Het móest anders!
Vroeger was ik best sportief; ging ik wandelen, joggen, skeeleren. Een whiplash maakte daar een einde aan. Toen ik een paar jaar geleden weer een rondje wilde skeeleren met mijn kleindochter, werd dat helemaal niks. In plaats van rondje Pettelaar werd het een kwart rondje. Dat viel zo tegen! De skeelers heb ik toen maar weg gedaan. Maar ja, ik moest dus wel iets aan mijn conditie doen. Als ik de trap op liep, merkte ik bovenaan dat ik echt kapot was. Dat móest anders!
Doordat ik mijn man steeds bij de fysio afzette om hem een uur later weer op te halen, bedacht ik me dat ik net zo goed kon blijven om zelf te sporten. Na vijftien jaar zonder sport was dat een goede aanleiding om weer te beginnen.


Sporten brengt me écht wat!
De fysio heeft me in het begin gekneed en daarna begeleid om op een verantwoorde manier te fitnessen op de apparaten. Nu ik zelf klaar ben bij de fysio, blijf ik toch doorsporten. Hier bij ‘de Dieze’ hebben ze een lijst gemaakt welke apparaten ik beter wel en welke ik beter niet kan doen. Ze houden een oogje in het zeil.

Juist door te fitnessen, blijf ik weg van de fysio. Doordat ik een whiplash heb, ben ik na het sporten doodop, maar toch ga ik door. Ik krijg namelijk energie van het sporten. Thuis stofzuigen heeft hetzelfde effect trouwens. Klinkt tegenstrijdig hè, maar toch is het zo! Dat rondje sporten, vind ik het toch echt heel lekker om te doen. Het brengt me echt wat, het helpt ook bij de concentratie. Ik voel me over de hele linie gewoon fitter. Dat hoor ik trouwens ook van anderen die er sporten. Er zijn er bij die het aan hun hart hebben of aan hun longen. Maar er sporten ook mensen met suiker. Hoe ik dat weet? Je kletst af en toe wel eens wat tussen het sporten door, hè… Ben blij dat ik er niet de enige ben met een chronische aandoening.

Drie keer per week
Ik sport nu drie keer in de week. Niet alleen kan ik tegenwoordig zonder gehijg die trap op lopen, ook ben ik al heel wat kilo’s kwijt. Maar ik wil nog meer. Dat afvallen komt niet alleen door het sporten hoor. Mijn man zit op een soort van dieet, dus eet ik mee, dat is wel zo praktisch en gezond! Ik eet minder grote porties. En de tussendoortjes, die laat ik staan. Al met al ben ik ondertussen al een paar kilo kwijt.

Ik voel me op mijn gemak bij ‘de Dieze’
Ik had me nooit voorgesteld om op deze leeftijd (ik ben 61!) naar de sportschool te gaan. Dat kwam omdat ik terughoudend was door het beeld van die krachtpatsers. ‘De Dieze’ vind ik een fijne sportschool; je vindt er gewone mensen, dus niet alleen maar van die krachtpatsers en jongelui die je elders ziet. Ik voel me daardoor gewoon op mijn gemak. Als ik ’s morgens ga sporten, zie ik leeftijdsgenoten, dat vind ik ook echt fijn, ja. Jong en oud, het sport hier gewoon allemaal gezellig naast en met elkaar.

Mijn boodschap aan mensen wiens lijf ook niet meewerkt? Ga als het nodig is eerst langs de fysio, dan kun je daarna (wellicht) veilig en verantwoord sporten, net als ik.

Foto's en tekst: Anin Con Zeta