Knipselkrant

Sportcentre de Dieze in het nieuws.

Hoeveel moet je als 65-plusser bewegen?

Bewegen is een must, daar kan geen twijfel over bestaan. Maar hoeveel moet je bewegen om gezond te blijven? En geldt dat ook voor de 65-plusser? Dat vertellen de beweegrichtlijnen je.

Deze richtlijnen zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van al het bestaande onderzoek naar de gezondheidseffecten van bewegen. Deze analyse benadrukt wederom het belang van bewegen. En toont ook weer de negatieve effecten aan van langdurig en veel zitten. Op basis van de gevonden resultaten, zijn de volgende beweegrichtlijnen opgesteld:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.


Iedereen wil gezond oud worden en fit blijven. Dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Bij gezond en fit ouder worden, levert voldoende bewegen een positieve bijdrage.

Om je gezondheid als 65-plusser te onderhouden, is minimaal 150 minuten per week matig intensief bewegen, verspreid over verschillende dagen, noodzakelijk volgens de beweegrichtlijnen. Bijvoorbeeld door te zwemmen, wandelen of fietsen. Ook raden de beweegrichtlijnen ouderen aan om minimaal twee keer per week aan spier- en botversterkende oefeningen te doen, gecombineerd met balansoefeningen.

Spier- en botversterkende oefeningen

Alleen bewegen is niet voldoende, want de spieren moeten ook getraind worden om ze sterk te houden. Daarom wordt in de beweegrichtlijnen ook aangeraden om minstens twee keer per week aan spier- en botversterkende activiteiten te doen. Dit zijn activiteiten als traplopen, hardlopen en dansen en voor spierversterkend specifiek ook bijvoorbeeld fitness(oefeningen) en zwemmen.

Wie wil beginnen met gerichte krachttraining, maar lichamelijke klachten heeft, kan het beste advies vragen bij bijvoorbeeld een fysiotherapeut, de huisarts of een goed onderlegde sportinstructeur.

Aan senioren wordt aangeraden om naast spier- en botversterkende oefeningen, ook balansoefeningen te doen. Dit kunnen statische of dynamische oefeningen zijn, staand of zittend. Niet alleen specifieke oefeningen dragen bij aan de balans: ook sporten als ballet en yoga helpen de balans te verbeteren.

Lager risico op lichamelijke beperkingen

Het voldoen aan de beweegrichtlijnen zal het risico op fracturen bij ouderen verminderen en krachttraining zal tevens de loopsnelheid en spierkracht verbeteren. Daarbij lijkt voldoende beweging samen te hangen met een lager risico op lichamelijke beperkingen en cognitieve achteruitgang, dementie en Alzheimer.

Starten met bewegen

Veel mensen hebben moeite te starten met bewegen, jong en oud. Terwijl het eigenlijk heel simpel kan zijn. Probeer te onthouden dat bewegen heel laagdrempelig kan zijn. Twee haltes eerder uit de bus stappen, de trap nemen in plaats van de lift, rustig een blokje om op een mooie dag.

Wil je liever onder begeleiding starten met bewegen?

Met de Viventpas krijg je 10% korting op een abonnement bij Sportcentre de Dieze in Den Bosch. Zij bieden diverse beweegactiviteiten aan en werken intensief samen met de fysiotherapeuten van Fysio de Dieze welke praktijk en oefenzaal hebben in hetzelfde pand.

Sportcentre de Dieze
Werfpad 5
5212 VJ ’s-Hertogenbosch
073-6892720

www.sportcentre.nl
www.fysiodedieze.nl
info@sportcentre.nl

Tekst: Sportcentre De Dieze

https://www.viventlangerthuis.nl/hoeveel-moet-je-als-65-plusser-bewegen/

Terug naar overzicht